Ga naar hoofdinhoud

Elektrische auto's stoten minder CO2 uit dan auto's met verbrandingsmotor, maar ze zijn verre van milieuvriendelijk. In ieder geval zal het alleen niet genoeg zijn om de klimaatdoelstellingen te halen.

De productie van elektrische auto's stoot meer broeikasgassen uit dan de bouw van een verbrandingsauto vanwege de productie van de elektrische batterijen. Bovendien voor de winning van de metalen die in accu's van elektrische auto's worden gebruikt, heb je water nodig, heel veel water. Voor de productie van 1 kg koper kan tot 270 liter water vereisen, 1 kg nikkel 1700 liter, 1 kg lithium 2000 liter. Toch bevindt 75% van de mijnen zich in landen waar de beschikbaarheid van water een groot risico vormt. In Marokko bijvoorbeeld slokken de mijnen de hulpbronnen op van een land dat al te lijden heeft onder de droogte. Boeren kunnen hun gewassen niet irrigeren en er stroomt zelfs geen water meer uit de kranen naar hun huizen.

Het is daarom essentieel om elektrificatie te combineren met een transformatie van onze mobiliteit naar zuinigere voertuigen die lichter en aerodynamischer zijn. SUV's voldoen niet aan deze eisen!

Bovendien, vermindert het vervangen van auto's met verbrandingsmotor door elektrische auto's niet de hoeveelheid ruimte die wordt ingenomen door individuele auto's, waardoor de ruimte voor andere vormen van mobiliteit wordt beperkt en de stedelijke hitte wordt versterkt. Het biedt ook geen verbetering van de verkeersveiligheid en moedigt lichamelijke activiteit niet aan zoals zachte mobiliteit dat doet. Het gebruik van elektrische auto's moet hand in hand gaan met een gedragsverandering: reizen te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer aanmoedigen wanneer dat mogelijk is. Omdat het gebruik van privéauto's zou verminderen, zou het mogelijk zijn om de auto te delen, bijvoorbeeld door hem te registreren op carpool- of sites voor autodelen.

Het is ook essentieel om de levensduur van deze energieverslindende auto's te verlengen en om een voertuig te gebruiken dat voldoet aan de behoeften van de meest frequente ritten. Op dit moment is het aantal passagiers in gemiddeld 1,6 per wagen. Een kleine auto zou voldoende moeten zijn.

Om alle auto's die momenteel op de markt zijn te elektrificeren, zouden we mijnen 5 keer de oppervlak van België nodig hebben. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de ontginning van deze metalen bijdraagt tot de uitbuiting van de lokale bevolking (wat leidt tot conflicten, oorlogen en schendingen van mensenrechten, zoals bijvoorbeeld in Congo en Rwanda).

We hebben niet genoeg grondstoffen op onze planeet: we moeten het zuinig aanpakken!