We hebben momenteel een technisch probleem (afbeeldingen worden niet weergegeven). We zijn er mee bezig. Bedankt voor je geduld!

Ga naar hoofdinhoud

Op zaterdag 18 januari 2020 nodigt Extinction Rebellion Belgium iedereen uit om deel te nemen aan de actie “Leugensalon” om het bedrieglijke beeld dat de auto-industrie van zichzelf schetst te corrigeren. Deze actie van massale burgerlijke ongehoorzaamheid heeft tot doel de vele leugens aan de kaak te stellen die de autofabrikanten aan het publiek blijven verkopen om hun verkoop te verhogen ten koste van het milieu, de gezondheid van mensen en de sociale rechtvaardigheid.

In 2016 heeft de “Dieselgate” al de roekeloosheid en de onbetrouwbaarheid van de automobielsector aangetoond. Nu, geconfronteerd met de onbetwistbare realiteit van de opwarming van de aarde, proberen autofabrikanten zich te profileren als voortrekkers van een duurzame mobiliteit.

Met bijna een half miljoen bezoekers per jaar is Brussels Autosalon het grootste autopromotie-evenement van België. Door dit grote evenement te verstoren, stelt Extinction Rebellion het motto van deze editie van het Autosalon aan de kaak: “Soft Mobility” als de nieuwe leugen van de auto-industrie om hun klanten te misleiden en een bedrijfsmodel in stand te houden dat ondanks alle nieuwe “elektrische”, “hybride” of andere zogenaamde “groene” en “zero-emissie” uitvindingen van autofabrikanten een belangrijke oorzaak van de klimaat- en milieucrisis zal blijven. De technologische en industriële ontwikkeling moet ten dienste staan van het welzijn van alle mensen en van de planeet in plaats van commerciële winst.

“Leugensalon” wordt georganiseerd als onderdeel van een grotere campagne (#boycottAutosalon) van een groep maatschappelijk geëngageerde organisaties. We zijn verenigd in ons verzoek aan de regering om te stoppen met het ondersteunen van een industrie die onze kinderen vergiftigt en de ecologische teloorgang in de hand werkt.

Alle details over de actie zelf zullen op maandag 6 januari worden gepubliceerd.

Gepubliceerd door

Press Circle