We hebben momenteel een technisch probleem (afbeeldingen worden niet weergegeven). We zijn er mee bezig. Bedankt voor je geduld!

Ga naar hoofdinhoud

angry faces

Op 6 november 2021 zal XR de Wetstraat in Brussel bij het federale parlement blokkeren om er open volksvergaderingen te organiseren waarvoor iedereen wordt uitgenodigd. Met de actie wordt beoogd de oprichting van dergelijke assemblees te benadrukken als een essentieel instrument om de ecologische crisis aan te pakken. De resultaten zullen worden doorgegeven aan de federale en regionale regeringen.

Deze actie vindt plaats symbolisch, tijdens de COP26 klimaatconferentie in Glasgow. XR stelt de verantwoordelijkheid van de politiek tegenover de ecologische, sociale en klimaatnoodsituaties aan de kaak. Als reactie op het heersende moralistische discours dat de nadruk legt op de individuele verantwoordelijkheid van mensen, benadrukt XR dat verandering in de eerste plaats moet komen van politici. Gezien de ernst van de situatie plaatst de beweging de actie in het teken van de woede tegenover de verwoesting van de levenden.

XR herinnert eraan dat het IPCC-rapport ondubbelzinnig is over de ernst van de situatie, die door Antonio Gutierrez, de secretaris-generaal van de VN, wordt omschreven als een "code rood voor de mensheid".

Volgens XR-woordvoerder Xavier "zijn de rampen van deze zomer slechts een voorproefje van hetgeen ons in de toekomst te wachten staat. De toename van extreme weersomstandigheden, droogte en vervuiling waarvan we nu getuige zijn, zal leiden tot steeds meer tekorten, die op hun beurt conflicten en massamigratie zullen veroorzaken".

Volgens XR ligt het probleem in een op groei gebaseerd economisch systeem dat politici ertoe aanzet acties te ondernemen die het onrecht vergroten, de ongelijkheid vergroten, de leefbaarheid van de planeet verslechteren en de wereldvrede bedreigen.

"Het probleem is systemisch. Het imperatief van economische groei dat ons ontwikkelingsmodel beheerst, eist dat wij steeds meer hulpbronnen gebruiken. Ons buitensporig consumptiepatroon is niet verenigbaar met het spaarzame beheer dat de situatie vereist. De regeringen hebben de plicht strenge maatregelen op te leggen aan bedrijven om onmiddellijk een einde te maken aan elke activiteit die de levende wereld vernietigt. Maar de invloed van de particuliere sector op de politiek is zo groot dat zij volharden in het nemen van maatregelen die lijnrecht ingaan tegen wat de situatie vereist", zegt Xavier, woordvoerder van de beweging.

De beweging noemt de bouw van gascentrales in het hele land voor de kernuitstap, de leidingstraat tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied, de geplande uitbreiding van de luchthaven van Luik, de redding van Brussels Airlines tijdens de COVID-crisis, en de onderontwikkeling van het openbaar vervoer als voorbeelden van de invloed van de particuliere sector op overheidsbeslissingen.

XR-activisten, die sterk geloven in de kracht van collectieve intelligentie, concluderen dat de enige oplossing voor het probleem van de invloed van het bedrijfsleven op politieke besluiten ligt in de oprichting van burgerraden die door het lot worden getrokken en wetgevende macht krijgen om een gecontroleerde overgang naar een rechtvaardige post-groei- en post-koolstof maatschappij te vergemakkelijken.

Perscontact: Xavier +31 626 35 96 83, ook via Signal en Whatsapp)

Gepubliceerd door

XR Belgium